Isnin, 13 Oktober 2014

KARANGAN RUMUSAN SPM


PANDUAN MENULIS KARANGAN RUMUSAN 
BAHASA MELAYU SPM



  • Proses mencari dan mengenal pasti isi-isi utama dalam petikan.
  • Proses mengasingkan isi utama dan isi sampingan, huraian dan bukti.
  • Panjang rumusan mestilah mematuhi arahan (tidak melebihi 120 patah kata)
  • Jumlah isi minimum 8. Isi tersurat (6) dan isi tersirat (2) boleh ditulis lebih asalkan tidak melebihi jumlah patah perkataan)

    1. Isi tersurat    :  6  5  4  3  2  1  7  6  5  6    
    2. Isi tersirat     :  2  3  4  5  6  7  1  2  3  2  

      • Boleh memetik ayat dalam petikan, asalkan tidak disalin secara terus.
      • Rumusan perlu ditulis dalam 4 perenggan iaitu perenggan pendahuluan, isi tersurat, isi tersirat dan kesimpulan.



      PEMBELAJARAN HARI INI (28/10/2014)


      ...PENDAHULUAN...


      Baca dan fahami arahan soalan dengan teliti, kemudian kesan bahagian isi tersurat.
      a. Pastikan kata kunci yang terdapat dalam arahan isi tersurat.
      b. Gantikan kata kunci tersebut dengan perkataan yang seerti dengannya.

      • Faktor / sebab / punca/ elemen
      • Akibat / kesan / impak / implikasi / natijah
      • Keistimewaan / kelebihan / faedah/manfaat /    
         kebaikan / kepentingan
      • Kelemahan / keburukan / kekurangan / kekangan /   halangan / batasan / masalah
      • Peranan / fungsi / tanggungjawab / tugas.
      • Langkah-langkah / cara-cara / kaedah /usaha-    
        usaha / tindakan - tindakan/pendekatan   
        /strategi/modus operandi

      CONTOH SOALAN : Baca petikan dengan teliti, kemudian buat rumusan tentang 

      1. FAKTOR-FAKTOR (kata kunci isi tersurat)   
          yang menghalang pembangunan sukan dan 
      2. KESAN-KESANNYA (kata kunci isi tersirat).



      ... ISI TERSURAT ...

      • Isi tersurat ialah isi penting yang terdapat dalam petikan/ teks dan dapat dikesan berdasarkan arahan soalan.
      • Jika arahan soalan adalah faktor..... isi tersurat mestilah berkaitan dengan faktor.
      • Garis dan nomborkan setiap isi tersurat.Setiap petikan biasanya mengandungi lebih daripada 6 isi tersurat.
      • Isi tersurat lazimnya terdapat dalam setiap perenggan petikan.
      • Abaikan setiap contoh, misalan, seperti dll. Berikan perhatian kepada isi utama atau isi penting sahaja.
      • Pelajar dilarang menyalin bulat-bulat / keseluruhan ayat daripada petikan. Calon mesti menggunakan ayat sendiri dengan membuat sedikit penggubahsuaian dari ayat asal.
      • Beberapa ayat boleh digabungkan dalam ayat majmuk tetapi mesti lengkap.
      • Untuk mengesan isi tersurat, pelajar DAPAT mengenal pasti perkataan-perkataan yang berikut, jika digunakan dalam petikan: (Rujuk jadual yang berikut)

      Perkataan-perkataan yang sering kali digunakan dalam ayat-ayat isi tersurat

      1. Punca =  Disebabkan / kerana / daripada / oleh       sebab/ menyumbang /
      2. Kesan =  Dapat / telah / mampu /    
          berupaya /akan / boleh mendatangkan /    
          menjadikan /menyebabkan / membolehkan /    
          meninggalkan / mempengaruhi dan sebagainya.
      3. Langkah =  Hendaklah / perlu / mesti / harus /    
          wajar / boleh / sepatutnya / wajib

      Catatan : Selain mengenal pasti arahan dalam soalan dan kata kunci dalam ayat-ayat petikan , pelajar boleh juga menentukan isi tersurat berdasarkan ayat-ayat yang menggunakan Penanda Wacana sebagaimana jadual yang berikut:

      Mengenal pasti Penanda Wacana dalam petikan
      1. Walaupun… / Namun begitu. (Pertentangan   
          maklumat)
      2. Selain itu, Lebih daripada itu, Di samping,    
          dan,  serta, (Kesinambungan maklumat / idea   
          /tambahan)
      3. Natijahnya, akibatnya, (Kesan)
      4. Juga, malahan (Kesinambungan)
      5. Hal ini demikian kerana , Oleh sebab itu, 
          (Sebab)




      Tiada ulasan:

      Catat Ulasan