Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian buat satu
rumusan tentang faktor-faktor yang menghalang pembangunan sukan negara dan
kesan-kesannya. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Kegagalan
atlet negara di Sukan Olimpik Beijing 2008 menimbulkan pelbagai persoalan tentang
mutu pembangunan sukan negara di arena antarabangsa. Mutu sukan negara
sepatutnya terus berkembang dan mencapai banyak kejayaan seiring dengan
pertumbuhan ekonomi negara. Tetapi,mutu sukan negara terus merosot dari semasa
ke semasa sedangkan pada masa yang sama kerajaan telah menyediakan dan
membelanjakan peruntukan yang besar untuk memajukan sukan tanah air supaya
mencapai taraf dunia.
Sebenarnya kemelut dalam dunia sukan negara
boleh berpunca daripada banyak pihak. Paling ketara ialah sikap tidak
profesional pegawai yang suka mencampuri urusan jurulatih dalam menentukan
pemilihan pemain. Mereka lebih banyak menjadikan persatuan sukan sebagai tempat
mencari keuntungan peribadi daripada memberi perhatian khusus untuk memajukan
sukan bertaraf dunia. Mereka sering menunding jari kepada pihak lain daripada
mengakui kelemahan sendiri apabila punca kemerosotan atlet dikenali pasti.
Mereka seharusnya sedar bahawa kegagalan atlet sering dikaitkan dengan kelemahan pentadbiran persatuan sukan. Hal ini disebabkan, mereka sebagai perancang pembangunan sukan tidak mempunyai hasrat atau visi yang cukup tinggi untuk membantu meningkatkan mutu sukan.
Pengkritik
sukan berpendapat banyak faktor yang menyebabkan mutu sukan negara tidak
mencapai kemajuan atau bertaraf dunia. Mereka berpendapat sistem pendidikan
yang lebih mementingkan kecemerlangan akademik dan sikap masyarakat atau ibu
bapa yang mementingkan kecemerlangan akademik membataskan murid-murid sekolah
daripada mendekati sukan. Fenomena ini menjadikan sekolah kini bukan lagi
gelenggang untuk melahirkan dan mencungkil bakat pelajar-pelajar sekolah yang
boleh digilap sebagai atlet negara sehingga mencapai taraf dunia.
Bagaimanapun
adalah tidak adil kita hanya menyalahkan pihak tertentu tanpa meninjau dilema
atlet. Secara umumnya moral atlet kita berada di tahap yang rendah dan mudah
mengaku kalah apabila menghadapi lawan yang bertaraf dunia. Hal ini mungkin
kerana mereka kurang keyakinan di samping kurang pendedahan dan pengetahuan.
Atlet kita juga dikatakan tidak bersikap matang dalam usaha untuk menigkatkan
prestasi diri. Mereka tidak menjiwai watak sebagai ahli sukan tulen yang
sanggup untuk meningkatkan prestasi dan kemahiran sendiri. Sesetengah atlet
tidak berdisiplin dan menjadi keras kepala kerana menyedari khidmat mereka amat
diperlukan, ekoran sudah tidak ada atlet lain yang akan mewakili negara. Sikap
atlet yang manja dan sukar ditegur ini masalah kepada jurulatih untuk menggilap
atlet negara menjadi ahli sukan bertaraf dunia. Permasalahan ini bukan sahaja
memerlukan atlet mengubah sikap tetapi juga semua pihak yang terlibat demi
mewujudkan sukan sebagai suatu budaya kehidupan.
Petikan ini membincangkan tentang faktor-faktor yang menghalang pembangunan sukan negara.
Contoh 2
Petikan ini membincangkan tentang punca-punca yang membantutkan pencapaian sukan negara.
Pada pendapat kamu, yang mana lebih tepat? Contoh 1 atau Contoh 2. Kemukakan alasan.
Teknik Menulis Pendahuluan Rumusan
Contoh 1
Contoh 2
Petikan ini membincangkan tentang punca-punca yang membantutkan pencapaian sukan negara.
Pada pendapat kamu, yang mana lebih tepat? Contoh 1 atau Contoh 2. Kemukakan alasan.
Teknik Menulis Isi Tersurat Rumusan
Contoh 1
Antara puncanya ialah sikap pegawai yang suka mencampuri urusan jurulatih dalam menentukan pemilihan pemain di samping sikap mereka yang menjadikan persatuan sukan sebagai tempat mencari keuntungan peribadi.
Contoh 2
Salah satu faktor yang menghalang pembangunan sukan ialah sikap tidak profesional pegawai yang suka mencampuri urusan jurulatih dalam menentukan pemilihan pemain. Sesetengahnya pula menjadikan persatuan sukan sebagai tempat mencari keuntungan peribadi.
Siapa boleh menjelaskan perbezaan antara kedua-dua contoh di atas? Silakan.
Adakah anda memahami teknik menulis isi tersurat ini?
Nyatakan DUA ISI TERSURAT LAIN yang terdapat dalam contoh petikan di atas. Kemukakan jawapan anda di ruangan ulasan di bawah paparan ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan